Όταν διδάσκεις την ελληνική ως 2η γλώσσα, προκειμένου να εμπλουτίσεις το λεξιλόγιο των μαθητών και των μαθητριών, επιστρατεύεις διαφορετικές μεθόδους και τεχνάσματα.
Ένα από αυτά είναι η εκμάθηση λέξεων μέσω εικόνων. Προβάλλουμε εικόνες, λέμε τη λέξη και οι μαθητές την καταγράφουν. Σε περίπτωση που στην τάξη μας υπάρχουν μαθήτριες σε πιο προχωρημένο επίπεδο (ούτε στην Τάξη Υποδοχής βρήκαμε το “μέσο μαθητή”), μπορούμε να ανεβάσουμε το level και να ζητήσουμε να μεταφέρουν τη λέξη σε άλλο αριθμό και γένος ή να διαμορφώσουν μία πρόταση εντάσσοντας τη λέξη που προβάλλεται.
Η εξέταση, όμως του λεξιλογίου είναι μία άχαρη διαδικασία που ίσως και να αγχώνει τους μαθητές. Μπορεί, ωστόσο, να γίνει με ευχάριστο και παιγνιώδη τρόπο!
Οι εικόνες που προβλήθηκαν μπορούν να εκτυπωθούν και να μετατραπούν σε κάρτες, με τις οποίες μπορούμε να παίξουμε τέσσερα, ή και περισσότερα παιχνίδια, φαντασία να υπάρχει!
1. Πάρε 5, πες 3! Δίνουμε 5 κάρτες στους μαθητές και τους ζητούμε να επιλέξουν 3 από αυτές για να τις ονοματίσουν.
2. Ο πιο γρήγορος τα παίρνει όλα! Δείχνουμε τις κάρτες στις μαθήτριες και όποια ονοματίσει πιο γρήγορα την εικόνα που βλέπει την κερδίζει. Στο τέλος, μετράνε τις κάρτες τους (και ο εκπαιδευτικός αξιολογεί…)
3. Πάρε 10, πες τα όλα! (σαν το top10). Μοιράζουμε 10 κάρτες στους μαθητές και κερδίζει όποιος βρει πρώτος και τις 10.
4. Trivial pursuit. Χρειαζόμαστε τη βάση, το ζάρι και τις “πίτες” του επιτραπεζίου και προσθέτουμε εμείς 6 κατηγορίες καρτών (παρακάτω παρουσιάζονται και παρέχονται για λήψη). Παίζουμε με τους ίδιους κανόνες αλλά με δικές μας κάρτες!
Στο Διαπολιτισμικό Λύκειο Ευόσμου είμαστε λίγο πιο χαρούμενοι γιατί το Trivial που έχουμε είναι σε “ανθρώπινες” διαστάσεις, έτσι δεν έχουμε πιόνια, αλλά πατάμε εμείς πάνω στη βάση του παιχνιδιού!
Οι κάρτες (περίπου 250) έχουν χωριστεί σε 6 κατηγορίες (πες το αντίθετο, πες τι κάνω, άνθρωπος, επαγγέλματα, σπίτι και οικογένεια, φαγητά και κουζίνα), παρέχονται για λήψη σε μορφή pdf, δυστυχώς δεν ξέρω ή δεν μπορώ να τις ανεβάσω και σε word (για περαιτέρω επεξεργασία και προσαρμογή). Ορισμένες είναι έγχρωμες και ορισμένες ασπρόμαυρες. Αφού τις εκτυπώσουμε, τις κολλάμε σε χαρτόνι κάνσον, αντίστοιχου χρώματος με την κατηγορία στην οποία την εντάσσουμε.
Αρχικά, την προετοιμασία του παιχνιδιού την έκανα μόνη (σκεπτόμενη ότι θα χάσουμε ώρες μαθήματος), αλλά για την Τάξη Υποδοχής όλα είναι μάθημα! Έτσι, ενεπλάκησαν και οι μαθητές και οι μαθήτριες σε αυτό και έμαθαν:
– το σχηματισμό της προστακτικής (δώσε το ψαλίδι, φέρε την κόλλα, κ.λπ.)
– να ζητάνε κάτι ευγενικά (μου δίνεις το ψαλίδι; κ.λπ.)
– να λειτουργούν μέσα στην ομάδα
– να συνειδητοποιούν ότι το κάθε μέλος της ομάδας προσφέρει και κάτι διαφορετικό σε αυτήν, έτσι είμαστε όλοι χρήσιμοι και μοναδικοί!
Σημ.: Ορισμένες εικόνες αντλήθηκαν από το https://sinialo.espiv.net/wp-content/uploads/2012/05/immigrantsbook.pdf , ένα αξιόλογο βιβλίο για την εκμάθηση της ελληνικής, το Kids-Flashcards.com και οι περισσότερες από το google. Δεν είμαι τόσο εξοικειωμένη με το χειρισμό του ΗΥ, έτσι δεν είναι όλες οι εικόνες σε ακριβώς το ίδιο μέγεθος!
Να περνάτε καλά και να μαθαίνετε παίζοντας!
Επιμέλεια υλικού: Αγγελίδου Νατάσα (ΠΕ02)